مقالات مهاجرت به امارات متحده عربی

مهاجرت به دبی از طریق پناهندگی

۵/۵ - (۸ امتیاز)

مهاجرت به دبی از طریق پناهندگی یکی از روش های رسیدن به اقامت امارات است که برخی از ایرانیان برای بهبود شرایط زندگی خود انتخاب می‌کنند. دبی یک شهر پویا، مدرن و پرجاذبه است که بسیاری از فرصت‌های شغلی، تحصیلی و فرهنگی را برای مهاجران فراهم می‌کند. اما چگونه می‌توان به دبی پناهنده شد؟ چه شرایط و مدارکی برای این کار لازم است؟ و آیا مهاجرت به دبی از طریق پناهندگی کار درستی است؟ به طور کلی امارات متحده عربی پناهندگی نمی‌دهد اما در موارد خاص با اثبات اینکه در کشور خود مورد آزار قرار دارید می‌توانید در امارات پناهنده شوید. در این مقاله به توضیح این موضوع می‌پردازیم و نکات مهم و کاربردی را در این باره برای شما بیان خواهیم کرد.

آیا می‌توانید در دبی پناهندگی بگیرید؟

امارات متحده عربی سیاست رسمی پناهندگی ندارد زیرا عضو کنوانسیون پناهندگان سازمان ملل نیست. با این حال، دولت امارات اعلامیه جهانی حقوق بشر و همچنین میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی را امضا کرده است که هر دوی آنها حقوق پناهندگان و پناه‌جویان را تضمین می‌کنند.

هر کسی که به دنبال مهاجرت به دبی از طریق پناهندگی است، این حق قانونی را دارد که درخواست پناهندگی خود را به دولت امارات متحده عربی ارائه کند، که پس از آن باید دولت این درخواست را ارزیابی کرده و در مدت زمان معقولی حکم صادر کند. دولت امارات در سال ۲۰۱۸ قانون جدیدی به نام قانون پناهندگان صادر کرد که جزئیات اقداماتی را که فرد برای درخواست پناهندگی در این کشور باید انجام دهد، ارائه کرد.

با این حال، قانون پناهندگان مسیر مستقیمی برای شهروندی و اقامت دائم ارائه نمی‌دهد. در بیشتر موارد، متقاضیان پناهندگی فقط واجد شرایط یک دوره حفاظت موقت دو‌ساله هستند. پناه‌جویان همچنین پس از مهاجرت به دبی از طریق پناهندگی از نظر ظرفیت کار، مسافرت و دریافت برخی از اشکال کمک‌های اجتماعی تحت قوانین محدودکننده‌ای هستند.

پناهندگی در دبی

شرایط پناهندگی در دبی

مطابق شرایط پناهندگی در امارات ۲۰۲۴ برای اینکه طبق قانون یک پناهنده در نظر گرفته شود، باید به دلیل نژاد، مذهب، ملیت، عقاید سیاسی یا مشارکت در یک گروه اجتماعی خاص، ترس موجهی از آزار و اذیت در کشور مبدا داشته باشد.

ترس از آزار و اذیت

برای مهاجرت به دبی از طریق پناهندگی همه متقاضیان باید نشان دهند که به دلیل آزار و شکنجه (به دلیل یکی از دلایل مشخص شده در قانون پناهندگان)، به طور قانونی از امنیت خود در کشور خود می‌ترسند.

ارائه شواهد پشتیبان

پناه‌جویان باید برای اثبات ادعای خود شواهدی مانند اسناد رسمی، اظهارات شاهد یا گزارش‌های پزشکی ارائه دهند.

ثبت نام نزد مقامات

ظرف ۳۰ روز پس از ورود به امارات متحده عربی یا به محض امکان، متقاضیان پناهندگی باید در اداره کل اقامت و امور خارجی (GDRFA) ثبت نام کنند.

گذراندن بررسی‌های امنیتی

بررسی پیشینه و بررسی‌های امنیتی بر روی متقاضیان پناهندگی انجام می‌شود تا اطمینان حاصل شود که آنها از هیچ طریقی کشور مقصد را تهدید نمی‌کنند.

شرایط پناهندگی در امارات از طریق دریافت اقامت موقت

UNHCR پس از بررسی درخواست شما، تصمیم می گیرد که آیا شما می توانید به عنوان پناهنده شناخته شوید یا خیر. اگر درخواست شما تأیید شود، شما یک کارت شناسایی پناهنده دریافت می کنید که برای ۶ ماه اعتبار دارد و قابل تمدید است. این کارت به شما اجازه می‌دهد که به صورت قانونی در امارات بمانید و از حقوق اساسی مانند دسترسی به خدمات بهداشتی و آموزشی بهره مند شوید؛ اما این کارت به شما اجازه کار یا تحصیل را نمی‌دهد.

شرایط پناهندگی در امارات به صورت بلند مدت

UNHCR سپس به دنبال یکی از سه راه حل دائمی برای شما می‌گردد. این راه حل‌ها عبارت‌اند از:

  1. بازگشت داوطلبانه: اگر شرایط کشور مبدا شما بهبود یابد و شما تمایل داشته باشید، می‌توانید به کشور خود بازگردید. UNHCR به شما در این راه کمک می کند و هزینه‌های سفر و بازگشت شما را پرداخت می‌کند.
  2. ادغام محلی: اگر شما قصد دارید در امارات بمانید و امارات با این موافقت کند، می‌توانید در این کشور ادغام شوید و اقامت دائمی دریافت کنید. اما این راه حل بسیار نادر است و امارات معمولاً به پناهندگان اقامت دائمی نمی‌دهد.
  3. اسکان مجدد: اگر شما نتوانید به کشور خود بازگردید یا در امارات ادغام شوید، می‌توانید درخواست اسکان مجدد در یک کشور ثالث را داشته باشید. UNHCR به شما در این راه کمک می‌کند و با کشورهای پذیرنده هماهنگی می‌کند. اما این راه حل نیز بسیار محدود است و تنها برای پناهندگانی که در معرض خطر بیشتری هستند، ممکن است.

شرایط پناهندگی در امارات به صورت بلند مدت

مراحل پناهندگی در امارات

برای مهاجرت به دبی از طریق پناهندگی، باید ابتدا با UNHCR تماس بگیرید و درخواست خود را ثبت کنید. UNHCR دفتری در ابوظبی دارد که می‌توانید از طریق تلفن، ایمیل یا حضوری با آن ارتباط برقرار کنید. شما باید مدارک شناسایی خود را به UNHCR ارائه دهید و به سوالات مربوط به دلایل درخواست پناهندگی پاسخ دهید.

شما باید ثابت کنید که در صورت بازگشت به کشور مبدا، در معرض خطر جدی قرار می‌گیرید و نمی‌توانید از حکومت کشور خود حمایت بگیرید. این خطر می‌تواند به دلیل تعقیبات مذهبی، سیاسی، نژادی، قومی، اجتماعی یا جنسیتی باشد.

در کل برای اینکه بتوانید به عنوان یک پناهنده به امارات مهاجرت کنید باید مراحل زیر را طی کنید:

  1. بررسی موقعیت و شرایط
  2. ثبت نام به عنوان پناهنده
  3. اثبات شرایط
  4. بررسی درخواست
  5. دریافت ویزای پناهندگی

مدارک مورد نیاز برای مهاجرت به دبی از طریق پناهندگی

هر کشوری برای گرفتن پناهجو قوانین و شرایط خاصی دارد. همچنین باید مدارک مشخصی را به اداره پناهندگی کشور مقصد ارائه دهند. در ادامه به بررسی مدارک لازم برای مهاجرت به دبی از طریق پناهندگی می‌پردازیم.

  • فرم درخواست
  • عکس رنگی
  • پاسپورت معتبر
  • اسناد هویتی و شناسایی
  • مدارک تأیید کننده دلایل پناهندگی
  • گواهی مالی
  • گزارش‌های پزشکی
  • گواهی عدم سو پیشینه

چه مشکلاتی ممکن است در پناهندگی در امارات با آن روبه‌رو شوید؟

پناهندگی در امارات یک روند طولانی و پیچیده است که ممکن است با چالش‌ها و مشکلاتی همراه باشد. برای مثال روند درخواست پناهندگی در امارات ممکن است چندین ماه یا حتی سال طول بکشد. برخی از این مشکلات دیگر پناهندگی در امارات عبارت‌اند از:

عدم دسترسی به نمایندگی قانونی

دشواری در مسیریابی روند پناهندگی به دلیل عدم دسترسی به نمایندگی قانونی یکی از اولین مسائل متقاضیان پناهندگی در دبی است. متقاضیان پناهندگی ممکن است برای یافتن کمک حقوقی ارزان و قابل اعتماد به کمک نیاز داشته باشند.

موانع زبان

متقاضیان پناهندگی در امارات غیر عربی و غیر انگلیسی زبان ممکن است به دلیل مشکلات زبانی برای برقراری ارتباط با مقامات و دسترسی به ملزومات به کمک نیاز داشته باشند.

هزینه بالای زندگی

با توجه به بالا بودن هزینه زندگی در دبی، پناه‌جویان در این شهر ممکن است در تأمین نیازهای خود و خانواده خود در حالی که منتظر صدور حکم در مورد درخواست خود درباره مهاجرت به دبی از طریق پناهندگی هستند، دچار مشکل شوند.

تنش و اضطراب

تنش و اضطراب زیادی می‌تواند در حالی که پناه‌جویان منتظر صدور حکم در مورد درخواست‌های خود هستند به دلیل نامشخص بودن وضعیت برای آنها ایجاد شود، که ممکن است ماه‌ها یا حتی سال‌ها طول بکشد.

عدم اجازه کار

پناهندگان در امارات حق کار ندارند و امکان کار در دبی به صورت قانونی برای آن‌ها وجود ندارد. این موضوع باعث می‌شود که آن‌ها به وابستگی مالی به UNHCR یا خیریه‌ها بیفتند و از امکانات زندگی مناسب برخوردار نشوند. برخی از پناهندگان ممکن است به صورت غیرقانونی کار کنند، اما این کار خطراتی مانند دستگیری، زندان، جریمه یا حتی اخراج را به همراه دارد.

عدم اجازه تحصیل

پناهندگان در امارات حق تحصیل ندارند و نمی توانند به مدارس یا دانشگاه های عمومی یا خصوصی بروند. این موضوع باعث می شود که آنها از فرصت‌های آموزشی و ارتقای مهارت‌های خود محروم شوند. برخی از پناهندگان ممکن است به صورت غیررسمی به مدارس یا کلاس های خیریه بروند، اما این کار تضمینی برای ادامه تحصیل یا اخذ مدرک نیست.

عدم امنیت

پناهندگان در امارات با چالش‌های امنیتی مختلفی روبه‌رو هستند. آن‌ها ممکن است به دلیل وضعیت حقوقی ضعیف خود، قربانی تبعیض، آزار، سوء استفاده، اختلاس یا اخاذی شوند. آن‌ها ممکن است به دلیل عدم داشتن مجوز کار یا تحصیل، قربانی فقر، بیکاری، بیماری یا بی‌سرپرستی شوند که شرایط زندگی در دبی را برایشان بسیار مشکل می‌کند. همچنین، به دلیل عدم داشتن اسناد قانونی یا اقامت دائمی، قربانی بازداشت، احتجاز، اخراج یا تبعید شوند.

ناامیدی

پناهندگان در امارات با چشم اندازی نامشخص و نامطلوب مواجه هستند. آن‌ها ممکن است امید به بازگشت به کشور خود را از دست بدهند، زیرا شرایط آنجا بهبود نیافته یا بدتر شده است. آن‌ها ممکن است امید به ادغام در امارات را از دست بدهند، زیرا امارات بهشان اقامت دائمی نمی‌دهد یا شرایط زندگی آن‌ها را بهبود نمی‌بخشد. آن‌ها ممکن است امید به اسکان مجدد در کشور ثالث را از دست بدهند، زیرا این فرصت برای تعداد کمی از آنها ممکن است پیش بیاید و احتمال دارد سال‌ها طول بکشد.

به خاطر این معایب، استفاده از پناهندگی از جمله راه های مهاجرت به دبی است که معمولا پیشنهاد نمی‌شود.

چالش‌های پیش روی پناه‌جویان در دبی

زمان رسیدگی به درخواست پناهندگی امارات

مهاجرت به امارات از طریق پناهندگی، پروسه‌ای پیچیده و بسیار زمان‌بر است که ممکن است چند سال طول بکشد. دلایل متعددی وجود دارد که می‌تواند بر مدت زمان رسیدگی به درخواست پناهندگی تاثیر گذار باشد. یک پناهنده باید از تمام جوانب قانونی بررسی شود. همچنین پروسه بررسی مدارک و اسناد و مصاحبه پناهندگی بسیار زمان‌بر است و حتی امکان رد شدن درخواست متقاضی نیز وجود دارد.

رد شدن درخواست پناهندگی در امارات

مهاجرت از طریق پناهندگی امارات روشی سخت و دشوار است. این روش معیارهای خاصی دارد که در تایید شدن پناهجو تاثیرگذار است. چند مورد از مهم‌ترین دلایل رد شدن درخواست پناهندگی امارات عبارتند از:

  • عدم اثبات خطر جدی برای زندگی
  • نقض قوانین مهاجرت
  • شواهد ناکافی
  • عدم تطابق با معیارهای پناهندگی

البته به یاد داشته باشید اگر درخواست متقاضی رد شود، فرد می‌تواند از طریق یک وکیل حقوقی اعتراض کند تا درخواستش دوباره بررسی شود.

در نهایت برای پناهندگی در دبی اقدام کنیم یا نه؟

در انتها، امکان مهاجرت به دبی از طریق پناهندگی وجود دارد، اما انجام این کار می‌تواند دشوار باشد و هیچ تضمینی مبنی بر اینکه به شما پناهندگی داده می‌شود وجود ندارد. کسانی که به دنبال پناهندگی هستند قبل از ارزیابی با یک روند قانونی چالش برانگیز و استانداردهای بالا روبرو هستند.

در حالی که هیچ برنامه رسمی پناهندگی در دبی وجود ندارد، اقداماتی وجود دارد که افراد به صورت موردی به دنبال پناهندگی باشند. توجه داشته باشید که پناهندگی یک انتخاب کاملاً فردی است که باید پس از ارزیابی کامل همه عوامل مرتبط انجام شود. امیدواریم توضیحاتی که در این مقاله دادیم برای شما مفید باشد. اگر به اطلاعات بیشتری درباره مهاجرت به امارات نیاز داشتید، حتماً به مقالات دیگر سایت uae news سر بزنید.

سوالات متداول:

چقدر زمان می‌برد تا درخواست پناهندگی رسیدگی شود؟

زمان رسیدگی به درخواست پناهندگی بستگی به شرایط هر فرد و تعداد درخواست‌های موجود دارد. به طور متوسط، ممکن است بین ۶ تا ۱۲ ماه طول بکشد تا نتیجه درخواست شما اعلام شود. در این مدت شما نباید خارج از دبی سفر کنید و باید با UNHCR در ارتباط باشید.

چه حقوق و تسهیلاتی برای پناه‌جویان در دبی وجود دارد؟

پناه‌جویان در دبی می‌توانند به خدمات بهداشتی، آموزشی، رفاهی و حقوق بشر دسترسی داشته باشند. همچنین مجوز کار و اقامت به آن‌ها داده می‌شود. پناه‌جویان همچنین مجاز هستند که خودرو، مسکن، حساب بانکی و شرکت تجاری داشته باشند.

نوشته های مشابه

‫۱۰ دیدگاه ها

        1. سلام وقت بخیر. مجموعه ما در زمینه خرید ملک در دبی فعالیت می‌کند و برای پناهندگی باید به موسسات دیگر مراجعه نمایید. اگر در زمینه خرید خانه در دبی سوالی دارید کارشناسان ما آماده پاسخگویی به شما هستند.

  1. سلام‌من درایران کار املاک انجام میدم و قبلا دوره آشپزی آیا میتونم به عنوان مشاور باشما کارکنم یا شما پیشنهاد آشپزی میدین حتی برای کار در شرکت شما به عنوان هردو میتوانم کمک کنم ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا